انواع ارت الکترونیکی

ارت الکترونیکی سیستمی حفاظتی و اتصال به زمین است که با استفاده از یک اتصال به زمین ساده، ارتینگ دقیق و با کیفیت مناسب جهت عملکرد صحیح سیستم ها و تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، مخابراتی و کامپیوتری را تامین می نماید. ارت الکترونیکی با شماره 46660 در سازمان مالکیت معنوی به ثبت رسیده است و کلیه امتیازات مادی و معنوی آن به نام شرکت کنزا صنعت الموت، ثبت شده است و محفوظ می باشد.
شرکت کنزا صنعت الموت با بیش از یک دهه تولید، نصب و پشتیبانی سیستم حفاظتی ارت الکترونیکی در تجهیزات و سیستم های مختلف، توانسته علاوه بر گسترش فعالیت های خود، روشی نوین در حفاظت از سیستم های الکتریکی را ابداع و رضایت صاحبان صنایع را برآورده سازد.
بیشترین کاربرد ارت الکترونیکی، حفاظت از برقگرفتگی اشخاص و بعد از آن حفاظت از سیستمهای الکتریکی و برقی، خصوصا سیستم های حساس الکترونیکی و کامپیوتری از آسیب می باشد.

برخی از مهمترین کاربردهای سیستم حفاظتی ارت الکترونیکی:

صنایع و تجهیزات بانکی :

 تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری بانکی با توجه به فشار بالای کاری، همواره در معرض خطر هستند. برخی از این تجهیزات مانند سرورهای بانکی و تجهیزات شبکه از قیمت بالایی برخوردارند. برخی از این تجهیزات مانند خودپردازهای بانکی و کش لس ها علاوه بر قیمت نسبتا بالا، بصورت 724 فعالیت می نمایند به این معنی که هفت روز هفته و بصورت 24 ساعته در حال سرویس دهی هستند. ارت الکترونیکی کنزا صنعت تاکنون جهت حفاظت از بیش از 2000 شعبه و خودپرداز بانکی، استفاده شده است و توانسته علاوه بر حفاظت از برقگرفتگی اشخاص، از آسیب به تجهیزات گرانقیمت بانکی جلوگیری نموده و باعث افزایش بهره وری این سیستمهای حساس شود.
کاربرد ارت الکترونیکی در صنایع و تجهیزات بانکی

تجهیزات پزشکی:

بسیاری از تجهیزات پزشکی با بدن بیماران بصورت مستقیم در ارتباط هستند، در نتیجه حفاظت از برقگرفتگی اشخاص در این تجهیزات، از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. گذشته از آن و همانطور که می دانیم، این تجهیزات از قیمت های بسیار گزافی برخوردار هستند و هزینه های نگهداری آنها بسیار بالا است. از سوی دیگر اندازه گیری دقیق و بدون خطا در این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی دارد. بعنوان مثال اندازه گیری صحیح در سیستم های آزمایشگاه تشخیص طبی، بسیار مهم و حیاتی است.
عدم وجود ارت و اتصال زمین و یا نامناسب بودن آن، باعث ایجاد نویز در سیستمهای پزشکی از یک سو و خطر آسیب به آنها می شود. از طرفی نویز می تواند باعث تکرار آزمایش شود. تمام این موارد باعث ضرر و زیان در این صنعت می شود.
با استفاده از ارت الکترونیکی کنزا صنعت، تمامی این مشکل رفع می گردد، ارت الکترونیکی کنزا با تخلیه الکتریکی بدنه سیستم های پزشکی و ایجاد نقطه رفرنس، باعث افزایش سرعت محاسبات و جلوگیری از خطای محاسباتی و اندازه گیری در قطعات کامپیوتری مانند میکرو پروسسورها و پردازنده ها می شود و علاوه بر افزایش بهره وری از خسارت های مالی در این صنعت، جلوگیری می نماید.

کاربرد ارت الکترونیکی در تجهیزات پزشکی

کارخانه ها:

شهرک صنعتی و کارخانه ها از آلوده ترین محیط ها می باشند، البته آلوده از نظر الکتریکی، به این دلیل که شهرک های صنعتی مملو از کارخانه های نختلف با کاربری های متفاوت هستند و در این کارخانه، انواع سیستم ها مانند دستگاه های سی ان سی، کوره های القایی، دستگاه پرس، دستگاه های تراشکاری، قالبسازی و … در کنار هم و به تعداد زیاد در حال کار هستند و محیطی پرتنش و آلوده الکتریکی را ایجاد می کنند. بعنوان مثال در برخی از شهرک ها صنعتی مانند صنعت آهن و فلزات، زمین منطقه همواره برقدار است و یا نول بواسطه ایجاد انواع هارمونیک ها، حامل جریان اضافی است، این نویزها از یک کارخانه به کارخانه دیگری گردش می کنند و باعث مشکلات بسیاری می شوند که منبع آن نامشخص است.با استفاده از دستگاه ارت الکترونیکی کنزا و نصب بر روی تجهیزات حساس کارخانه، بطور قطع و یقین بسیاری از این مشکلات رفع و بهره وری سیستم ها، افزایش قابل توجهی خواهند داشت.
کاربرد ارت الکترونیکی در کارخانه ها

ماشین های سیار مخابراتی

ماشین های سیار مخابراتی یکی از صنایع مهمی است که به شدت به سیستم ارت الکترونیکی نیاز دارند، برق بسیاری از این ماشین ها از دیزل ژنراتور تامین می شود و همواره در حال حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر هستند. با توجه به تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی گرانقیمتی که در این ماشین ها قرار دارد، ارتینگ مناسب از مهمترین نیاز های آنها می باشد. ایجاد ارت مناسب و با امپدانس پایین، هزینه بر است، از طرفی ماشین همواره در حال تغییر مکان است، در نتیجه در بسیاری موارد هزینه اجرای ارت مناسب، نامطلوب است چراکه ممکن است پس از چند ساعت یا چند روز، محل ماموریت تغییر نماید و دوباره نیاز است در محل جدید نسبت به اجرای ارت مناسب اقدام شود. از طرفی عدم اجرای ارت می تواند به قیمت آسیب به قطعات و تجهیزات مخابراتی تمام شود که عمدتا از قیمت های بالایی برخودار هستند. راه حل رفع این مشکل با مقرون بصرفه ترین روش، استفاده از ارت الکترونیکی کنزا صنعت می باشد. ارت الکترونیکی کنزا با استفاده از یک اتصال به زمین ساده، مانند یک میله راد حداکثر یک متری در هر نوع زمینی و با هر مقاومت ویژه ای، ارتینگ دقیق و بدون خطا و تغییر را در جهت سیستم های حساس تامین نموده و علاوه بر حفاظت از برقگرفتگی اشخاص و کاربران، حفاظت دقیق از آسیب به تجهیزات گرانقیمت بعمل می آورد.
کاربرد ارت الکترونیکی در ماشین های سیار مخابراتی

انواع ارت الکترونیکی

سیستم ارت الکترونیکی کنزا صنعت الموت، با مصرف ‏کننده بصورت سری قرار می‏گیرد، در نتیجه نیاز است که میزان مصرف برق مصرف‏ کننده یا گروهی از مصرف کننده ها که جهت تامین ارتینگ و حفاظت به آن متصل می شوند، مشخص شود، این میزان را می ‏توان با جمع میزان مصرف برق هر مصرف‏کننده که معمولا بر روی آنها بصورت آمپر(A) و یا وات(W) درج شده است، محاسبه نمود.
در نتیجه برق ابتدا وارد ارت الکترونیکی کنزا شده ودر نهایت برق مصرف کننده ها از طریق ارت الکترونیکی، تامین می شود. با مدیریت برق مصرف کننده از طریق ارت الکترونیکی، علاوه بر حفاظت از برقگرفتگی، برق ورودی کنترل شده و در صورت ایجاد خطا در سیستم برق، مصرف کننده از خطر، حفاظت می شود. بعنوان مثال در صورت اتصال فاز به بدنه، ارت الکترونیکی به سرعت دستور قطع خروجی را صادر نموده و اشخاص و کاربران را از خطر برقگرفتگی، حفاظت می نماید.
انواع ارت الکترونیکی

انواع ارت الکترونیکی بر اساس کیفیت قطعات:

شرکت کنزا صنعت الموت اقدام به تولید دو مدل کیفیتی دستگاه ارت الکترونیکی نموده است، این مدل ها به شرح ذسل است:

1- رده تولیدی LEVEL1

این مدل در انواع ده آمپر تکفاز تا 63 آمپر تکفاز و 9 آمپر تا 150 آمپر سه فاز و بیش از آن بصورت سفارشی تولید می شود. قطعات اصلی این مدل از معتبرترین شرکت های جهان مانند اشنایدر الکتریک، فیندر ایتالیا، رلپل لهستان، دوکار ایتالیا، ABB، زیمنس، کندیل، امرن الکتریک، OBO، فونیکس کنتاکت، اپکاس، الکترونیکون آلمان، رابیکن ژاپن تامین می شوند و از کیفیت بسیار بالایی برخودار است، برخی از این قطعات سفارشی می باشند و بر اساس نوع نیاز شرکت کنزا صنعت، تولید و تامین می شوند. کیفیت قطعات باعث شده است که علاوه بر عمر طولانی، کیفیت و دقت عملکرد بسیار بالا باشد و بهره وری قابل توجهی را در صنایع مختلف، داشته باشد. نرخ بازگشت رده تولیدی LEVEL1 در طول یک بازه شش ساله کمتر از 0.003 می باشد به این معنی که از هر هزار دستگاه در بازه شش ساله، تنها سه دستگاه جهت تعمیر، به بخش گارانتی ارسال شده است.
این مدل بهترین انتخاب جهت حفاظت در صنایع حساس و گرانقیمت الکترونیکی، کامپیوتری و مخابراتی و بخصوص سیستم های حساس نظامی می باشد، با توجه به کیفیت بالای قطعات بکار رفته در این مدل، شرکت کنزا صنعت انواع مدل های ارت الکترونیکی LEVEL1 را با چهار سال گارانتی تعویض، ارائه می نماید.

2- رده تولیدی LEVEL2

قطعات استفاده شده در این مدل از شرکت های آسیایی و از کشورهای ایران، چین، ترکیه، تایوان و کره جنوبی تامین می شود، عملکرد مدل LEVEL2 شبیه به LEVEL1 است ولی از دقت پایین تری نسبت به آن برخوردار است، در نتیجه استفاده از در صنایع حساس و گرانقیمت پیشنهاد نمی شود. پیشنهاد استفاده از این مدل بیشتر در سیستم های مبتنی بر قدرت مانند موتورهای الکتریکی و کوره ای القایی، پیشنهاد می شود. بعنوان مثال هدف از ارتینگ در یک موتور الکتریکی سه فاز صد آمپر، حفاظت از اتصال بدنه و حفاظت از نشتی جریان و جلوگیری از آسیب به سیم پیچ موتور است، در واقع موتور از قطعات حساسی تشکیل نشده است که نگران آسیب به آنها باشیم و در واقع در آن به حفاظت بسیار دقیق نیاز نداریم. قیمت این مدل قاعدتا نسبت به مدل LEVEL1 پایین تر است و گارانتی آن یکسال تا حداکثر 18 ماه می باشد.
در نتیجه در انتخاب نوع سیستم ارت الکترونیکی مناسب، نیاز است دو مورد را مدنظر نظر قرار دهیم:
1- بیشترین میزان مصرف برق دستگاه یا مجموعه ای از تجهیزاتی که  قرار است با استفاده از ارت الکترونیکی حفاظت شوند.
2- تکفاز یا سه فاز بودن تجهیزات
 در صورتیکه ارت الکترونیکی را جهت مجموعه ای از تجهیزات نیاز داشته باشیم، نیاز است از محل نصب سیستم ارت الکترونیکی به تمامی مصرف کننده های مد نظر، سیم کشی ارت انجام شده باشد و پریزهای مربوطه از نوع ارت دار باشند.

آشنایی با برخی از انواع سیستم ارت الکترونیکی

ارت الکترونیکی مدل ATM VERSION 10A

سیستم ارت الکترونیکی ATM VERSION LEVEL2  مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی تکفاز با حداکثر مصرف 10 آمپر یا توان مصرفی 2000 وات می باشد. قطعات این مدل از ارت الکترونیکی از شرکت های معتبر آسیایی تامین می شوند و بهمراه یک پریز سه شاخه معروف به MK و کابل پاور و سیم ارت حدود 1.5 متری و در یک پک ارایه می شود، کاربرد این مدل در سیستمهای مخابراتی، کامپیوتری و الکترونیکی مانند خودپرداز شخصی و کیوسک بانکی، رکهای کوچک مخابراتی، سیستمهای پزشکی کم مصرف می باشد با این شرط که حداکثر مصرف برق در آنها بیشتر از 2000وات یا 10 آمپر نباشد. این مدل توانایی پشتیبانی از یک یو پی اس 2KVa را دارد.
ارت الکترونیکی مدل ATM VERSION 10A

ارت الکترونیکی مدل ATM VERSION 15A

سیستم ارت الکترونیکی ATM VERSION LEVEL1 مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی تکفاز با حداکثر مصرف 15 آمپر یا توان مصرفی 3000 وات می باشد. قطعات این مدل از ارت الکترونیکی از شرکت های معتبر ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ژاپن تامین می شود و از کیفیت و پایداری و دقت بسیار بالایی برخوردار است. این مدل  بهمراه یک پریز سه شاخه معروف به MK و کابل پاور و سیم ارت حدود 1.5 متری و در یک پک ارایه می شود، کاربرد این مدل در سیستمهای مخابراتی، کامپیوتری و الکترونیکی مانند خودپردازهای بانکی،سیستمهای ابزار دقیق، کیوسک مخابراتی، سیستم های پزشکی کم مصرف، رکهای کوچک مخابراتی، سرورهای حساس کامپیوتری، دستگاه های لیزر و حکاکی، دستگاه های چاپ، سیستمهای پزشکی کم مصرف، شنوایی سنجی، یونیت های دندانپزشکی، دوربینهای مدار بسته و … می باشد که حداکثر مصرف برق در آنها بیشتر از 3000وات یا 15 آمپر نباشد. این مدل توانایی پشتیبانی از یک یو پی اس 3KVa را دارد.
ارت الکترونیکی مدل ATM VERSION 15A

ارت الکترونیکی تکفاز 32 آمپر

سیستم ارت الکترونیکی E.E.S 32A -1PH  مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی تکفاز با حداکثر مصرف 32 آمپر یا توان مصرفی 6000 وات می باشد. این مدل از ارت الکترونیکی در تابلو برق از جنس ABS و در ابعاد 30 در 40 ارایه می‏شود، کاربرد این مدل در سیستمهای مخابراتی، کامپیوتری و الکترونیکی مانند شبکه سیستم های جریان ضعیف شعب بانکی، مراکز دندانپزشکی‏ ، سیستمهای پزشکی تکفاز، سیستمهای مخابراتی، دستگاه های الکترونیکی، ماشین های چاپ، پایگاه های شبانه روزی خودپرداز، مراکز زیبایی و … می باشد که حداکثر مصرف برق در آنها بیشتر از 6000 وات یا 30 آمپر نباشد. این مدل توانایی پشتیبانی از یک یو پی اس 6KVa را دارد.
ارت الکترونیکی تکفاز 32 آمپر

ارت الکترونیکی تکفاز 50 آمپر

سیستم ارت الکترونیکی E.E.S 50A -1PH  مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی تکفاز با حداکثر مصرف 32 آمپر یا توان مصرفی 6000 وات می باشد. این مدل از ارت الکترونیکی در تابلو برق از جنس ABS و در ابعاد 30 در 40 ارایه می‏شود، کاربرد این مدل در سیستمهای مخابراتی، کامپیوتری و الکترونیکی مانند شبکه جریان ضعیف شعب بانکی،  سیستمهای پزشکی تکفاز، سیستمهای مخابراتی، دستگاه های الکترونیکی و … می باشد که حداکثر مصرف برق در آنها بیشتر از 10000وات یا 50 آمپر نباشد. این مدل توانایی پشتیبانی از یک یو پی اس 10KVa تکفاز را دارد.
ارت الکترونیکی تکفاز 50 آمپر

ارت الکترونیکی سه فاز 32 آمپر

سیستم ارت الکترونیکی E.E.S 32A -3PH  مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی سه فاز با حداکثر مصرف 32 آمپر سه فاز می باشد. این مدل از ارت الکترونیکی در تابلو برق از جنس ABS و در ابعاد 40 در 50 ارایه می‏شود، کاربرد این مدل در سیستم های مخابراتی، کامپیوتری و الکترونیکی مانند شبکه جریان ضعیف شعب بانکی،  سیستمهای پزشکی سه فاز مانند MRI، شبکه های  مخابراتی، آسانسورها،دستگاه های، ماشین های چاپ سه فاز،کارگاه ها و کارخانه های کوچک، رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی و … می باشد.
ارت الکترونیکی سه فاز 32 آمپر

ارت الکترونیکی سه فاز 50 آمپر

سیستم ارت الکترونیکی E.E.S 50A -3PH  مناسب تجهیزات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی سه فاز با حداکثر مصرف 50 آمپر سه فاز می باشد. این مدل از ارت الکترونیکی در تابلو برق از جنس ABS و در ابعاد 60 در 40 ارایه می‏شود، کاربرد این مدل در دستگاه یا مجموعه ای از دستگاه های سه فاز با مصرف برق 50 آمپر سه فاز می باشد.
ارت الکترونیکی سه فاز 50 آمپر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.