حفاظت از برق گرفتگی تجهیزات ورزشی در سالن ها و باشگاه های ورزشی

ارت الکترونیکی کنزا صنعت در  سالن های ورزشی، ولتاژهای اضافی که بر روی تجهیزات ورزشی ایجاد می شوند را تخلیه نموده و علاوه بر حفاظت ورزشکاران از برق گرفتگی، با فیلتر نویزها و القای الکتریکی بدنه دستگاه های برقی ، از این آنها در مقابل آسیب و سوختگی، حفاظت می نماید.

باشگاه های ورزشی محلی جهت ورزش و تفریح هر قشری از مردم، بخصوص جوانان است، امروزه تجهیزات ورزشی نسبت به گذشته پیشرفت کرده اند و تکنولوژی نفوذ قابل ملاحظه ای در آنها دارد. در حال حاضر دستگاه های ورزشی مختلفی در سالن های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از آنها مانند تردمیل، دوچرخه ثابت و پله برقی از انرژی الکتریکی و برق استفاده می نمایند.

در ادامه با برخی از مهمترین دستگاه های ورزشی برقی، آشنا می شویم:

تردمیل

تردمیل (treadmill) دستگاهی ورزشی است که شبیه ساز حالت راه رفتن یا دویدن است. تردمیل مجهز به یک سیستم کامپیوتری است و در نتیجه برنامه پذیر بوده و به کاربر این امکان را می دهد تا بر روی آن، در جا راه رفته و یا با سرعت های مختلف بر روی آن بدود. در واقع تردمیل دستگاهی ورزشی است که شبیه ساز پیاده روی یا حالت دویدن در جا می باشد. این دستگاه شامل تسمه ایی است که با چرخش خود باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می شود و با این عملکرد ورزشکار را مجبور به راه رفتن یا دویدن با سرعت های دلخواه می نماید.

راه رفتن یا دویدن بر روی تردمیل، باعث فعالیت بدنی شده و  علاوه بر تناسب اندام، موجب درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها می شود. استفاده از این دستگاه نیازمند آن است که ورزشکار، دقت کافی را داشته باشد در نتیجه باعث افزایش تمرکز شخص نیز خواهد شد.

بسیاری از تردمیل ها مجهز به مانیتور هستند و همچنین امکاناتی جهت شمارش ضربان قلب و نبض دارند. آنها سرعت دویدن یا راه رفتن را محاسبه نموده و همچنین زمان فعالیت را نشان می دهند. در نهایت میزان دوندگی یا را رفتن روی آن را محاسبه کرده و به ورزشکار اعلام می نماید. امروزه تردمیل علاوه بر سالن های ورزشی، در بسیاری از منازل دیده می شود. همچنین یکی از مکان های پرکاربرد تردمیل، مراکز تست پزشکی می باشد.

با توجه به مالش اجزاء مختلف تردمیل مانند تسمه بر روی یکدیگر و همچنین تماس و حرکت ورزشکار بر روی آن، تولید الکتریسیته ساکن و ذخیره شدن آن بروی بدنه تردمیل، بدیهی است. الکتریسیته ساکن باعث گزش الکتریکی برای ورزشکار شده و علاوه بر آن می تواند باعث آسیب به قطعات تردمیل شود. در نتیجه حفاظت در مقابل آن بسیار مهم و حیاتی است.

با استفاده از دستگاه ارت کنزا صنعت، می توانید علاوه بر تخلیه الکتریسیته ساکن تولید شده در هر لحظه، علاوه بر حفاظت از ورزشکاران از آسیب به قطعات گرانقیمت تردمیل، جلوگیری نمایید.

تردمیل

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت از مهمترین و بهترین دستگاه های ورزشی هوازی است و در بسیاری از سالن های ورزشی دیده می شود. این دستگاه ورزشی انواع مختلف و با قابلیت های متفاوت دارد. این وسیله ورزشی شبیه ساز دوچرخه سواری است ولی بصورت ثابت بوده و با کنترل های مختلفی که دارد این امکان را به ورزشکار می دهد که در حالت های مختلف و فشار های متفاوت به ورزش بپردازد و در نهایت علاوه بر تجربه لحظات شاد و مفرح، سلامتی و تناسب اندام را برای خود به ارمغان بیاورد. البته همانطور که همه می دانیم دوچرخه سواری در محیط باز لذتی متفاوت دارد ولی برای اشخاصی که تناسب اندام را دنبال می کنند، استفاده از دوچرخه ثابت در کنار دیگر تجهیزات ورزشی در سالن، بسیار مهم است.

دوچرخه ثابت به مکان کمی نیاز دارد و بهمین دلیل امروزه در بسیاری از منازل نیز از آن استفاده می شود. با توجه به گرانقیمت بودن این وسیله ورزشی و با توجه به استفاده از قطعات و بردهای الکترونیکی در آن، حفاظت از برق گرفتگی اشخاص و حفاظت از آسیب و سوختگی بردها و قطعات الکترونیکی آن واجب و حیاتی است، جهت اطمینان از عملکرد صحیح و مناسب و حفاظت از این وسیله ورزشی در مقابل انواع مشکلات برقی، ارت الکترونیکی کنزا بهترین گزینه است، با استفاده از ارت الکترونیکی کنزا، علاوه بر افزایش بهره وری دوچرخه ثابت، عمر مفید آن نیز افزایش خواهد یافت.

دوچرخه ثابت

الپتیکال

الپتیکال یا اسکی فضایی یکی از دستگاه های ثابت ورزشی هوازی می باشد، یکی از مهمترین خصوصیات این وسیله ورزشی، درگیری تمام عظلات بدن در هنگام ورزش با آن است. این خصوصیت در هیچ یک از تجهیزات ورزشی دیگر وجود ندارد. به همین دلیل استفاده منظم از آن می تواند به تناسب اندام کمک زیادی نماید.

هر وسیله برقی نیاز به حفاظت دارد، الپتیکال نیز از این امر مستثنی نیست. ارت الکترونیکی کنزا جهت حفاظت از الپتیکال، راه گشا است و علاوه بر برق گرفتگی اشخاص، از این دستگاه گرانقیمت در مقابل آسیب، محافظت می نماید و عمر مفید آنرا افزایش می دهد.

ال اپتیکال

چرا سالن های ورزشی به حفاظت و ارتینگ نیاز دارد؟

بطور کلی هر محل و ساختمانی که از برق استفاده می نماید، به حفاظت و اتصال به زمین نیاز دارد، ارتینگ و اتصال زمین جهت تخلیه الکتریسیته ساکن و حفاظت از ولتاژهای اضافی مورد نیاز است. از طرفی یکی از مهمترین وظایف اتصال به زمین، حفاظت از برق گرفتگی اشخاص در مواقع خطر و خطا در سیستم الکتریکی است.

حفاظت الکتریکی در باشگاه های ورزشی از چند جهت اهمیت دارد:

1-الکتریسیته ساکن همواره در باشگاه های ورزشی وجود دارد و دلیل آن اصطحکاک و تماس مداوم بدن انسان با تجهیزات ورزشی است که باعث ذخیره الکتریسیته ساکن در بدن ورزشکار می شود. همچنین دستگاه های ورزشی نیز با توجه به مجهز بودن تسمه و حرکت دورانی و مالش اجزاء بر روی هم، الکتریسیته ساکن تولید می کنند.عدم تخلیه الکتریسیته ساکن، علاوه بر ایجاد احساس ناخوشایند گزش الکتریکی(برق گرفتگی خفیف)، باعث آسیب به مدارهای الکترونیکی موجود در تجهیزات گرانقیمت ورزشی شده و هزینه هنگفت تعمیرات را بهمراه دارد.

2- تجهیزات ورزشی پیشرفته از انواع بردهای الکترونیکی و قطعات حساس ساخته شده اند و حفاظت از آنها در مقابل سوختگی و آسیب ،از اهمیت بالایی برخوردار است.

3-بر روی بدنه هر وسیله برقی میزانی ولتاژ اضافی وجود دارد که می تواند باعث گزش و شوک الکتریکی شود، در صورتیکه این ولتاژ اضافی تخلیه نشود، باعث برق گرفتگی ورزشکاران شده و قطعا احساس ناخشنودی به آنها دست می دهد.

4-ولتاژهای القایی و نشتی جریان یکی از مهمترین دلایل آسیب به قطعات و تجهیزات حساس می باشد.

تولید الکتریسیته ساکن در اثر اصطکاک

سیستم ارت الکترونیکی چیست؟

ارت الکترونیکی سیستمی حفاظت مرکزی است که توسط کارشناسان شرکت کنزا صنعت الموت اختراع و به شماره 46660 در سازمان ثبت اختراعات، به ثبت رسیده است و تمامی حقوق مادی و معنوی آن به نام شرکت کنزا صنعت الموت می باشد. این سیستم در ورودی برق سالن های ورزشی و بدنسازی نصب می شود و علاوه بر تخلیه الکتریکی بدنه دستگاه های برقی و حفاظت از برق گرفتگی اشخاص و ورزشکاران، از تجهیزات گرانقیت ورزشی در مقابل انواع خطاهای الکتریکی حفاظت نموده و از آسیب به آنها جلوگیری می نماید.

در تولید ارت الکترونیکی کنزا صنعت از قطعات با کیفیت که از معتبرترین شرکت های اروپایی تهیه شده، استفاده می شود و از عمر طولانی برخوردار است و قابلیت جابجایی دارد.

سیستم ارت الکترونیکی چیست؟

مشخصات حفاظتی ارت الکترونیکی

1-تخلیه الکتریکی بدنه تجهیزات ورزشی

2-حفاظت از برق گرفتگی اشخاص و ورزشکاران

3-تخلیه ولتاژهای القایی

4-هم پتانسیل سازی کلیه تجهیزات

5-هم پتانسیل سازی با زمین لوکال

6-حفاظت از تجهیزات ورزشی برقی و هر گونه دستگاه برقی در مقابل اضافه ولتاژهای هجومی

7-حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان قطع نول شبکه

8-حفاظت از تجهیزات در زمان دوفاز شدن برق

9-حفاظت از تجهیزات در مقابل اضافه بار

10-حفاظت از اتصال کوتاه برق

انواع ارت الکترونیکی

ارت الکترونیکی کنزا صنعت بصورت سری با تجهیزات قرار می گیرد ، به این معنی که برق ابتدا وارد ارت الکترونیکی و سپس از خروجی ارت الکترونیکی وارد مصرف کننده ها می شود . انواع ارت الکترونیکی کنزا صنعت در مدل های تکفاز و سه فاز  و متناسب با نوع مصرف کننده ها، طراحی و تولید می شود. ارت الکترونیکی در دو رده کیفیتی LEVEL1 و LEVEL2 عرضه می شود. در ادامه با مدل های مناسب در سالن های ورزشی آشنا خواهیم شد.

انواع ارت الکترونیکی

چرا به ارت الکترونیکی نیاز است؟

زمین همواره در حال تغییر است، حتی مکان هایی که مجهز به چاه ارت هستند، به ارت الکترونیکی کنزا صنعت نیازمندند، به این دلیل که ارت الکترونیکی علاوه برق تخلیه الکتریکی دقیق و ایجاد محیطی هم پتانسیل، یک سیستم حفاظت مرکزی مدرن است که تجهیزات گرانقیمت را در مقابل انواع خطرها و خطاهای برقی، حفاظت می نماید و بهره وری آنها را افزایش می دهد. ارت الکترونیکی کنزا صنعت با جلوگیری از آسیب به دستگاه های ورزشی و سیستم های  سرمایشی و گرمایشی، یخچا لها و حتی لامپ ها بازگشت سرمایه دارد .

 

چگونه مدل ارت الکترونیکی مناسب باشگاه ورزشی را تعیین نماییم؟

ابتدا نیاز است که تعیین شود که ارت الکترونیکی را جهت حفاظت از کل سالن ورزشی در نظر داریم و یا جهت حفاظت از چند دستگاه خاص. اگر استفاده در کل سالن ورزشی مد نظر باشد، نوع کنتور از جهت تکفاز یا سه فاز بودن را مشخص می نماییم و در مرحله بعد میزان حدودی توان مصرفی یا آمپر مصرفی کل سالن ورزشی را برسی می شود، با مشخص شدن این موارد، نوع سیستم ارت الکترونیکی مناسب براحتی تعیین می شود. از سوی دیگر در صورتی که ارت الکترونیکی را جهت حفاظت از دستگاه(های) خاصی مد نظر داشته باشیم، میزان برق مصرفی آن دستگاه(های) خاص را تعیین می نماییم و مدل ارت الکترونیکی مناسب را از روی اطلاعات کسب شده، تعیین می نماییم. همچنین میتوانید  با کارشناسان ارت کنزا صنعت، در ارتباط باشید.

مدل ارت الکترونیکی مناسب باشگاه ورزشی

انواع ارت الکترونیکی مناسب تجهیزات ورزشی

سیستم حفاظت مرکزی ارت الکترونیکی در انواع مختلف و جهت کاربری های متفاوت طراحی و تولید شده است، در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم:

ارت الکترونیکی مدل ATM VERSION LEVEL1

این مدل در دو توان مصرفی ده آمپر و پانزده آمپر تولید می شود، تکفاز بوده و جهت حفاظت از یک یا چند دستگاه ورزشی که حداکثر توان مصرفی آنها 3KVA است، مناسب می باشد. مشخصه LEVEL1 نشاندهنده این است که قطعات اصلی بکار رفته در این مدل، از شرکتهای معنبر اروپایی تهیه شده است و بهمین دلیل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و عمر طولانی دارد. این مدل با چهار سال گارانتی تعویض شرکت کنزا صنعت، ارائه می شود و جهت حفاظت از یک یا دو دستگاه ورزشی و ورزشکاری که از آن استفاده می نماید، مناسب است.

ارت الکترونیکی مدل تکفاز

این مدل در توان 6KVA با حداکثر 30 آمپر جریان کشی و 10KVA با حدکثر 45 آمپر جریان کشی تولید می شود و تکفاز است. جهت استفاده در کل یک سالن ورزشی و یا استفاده جهت کلیه دستگاه های برقی ورزشی در یک سالن بزرگ مناسب است. ارت الکترونیکی تکفاز در دو رده تولیدی LEVEL1 مجهز به قطعات از شرکت های معتبر اروپایی و چهار سال گارانتی و رده تولیدی LEVEL2 که با استفاده از قطعات تهیه شده از  شرکتهای معتبر کشورهای چین، ایران، تایوان وترکیه ، تولید می شود و با یکسال گارانتی ارائه می شود.

عملکرد هر دو مدل تقریبا یکسان است و تفاوت آنها در کیفیت و نوع قطعات بکار رفته در آنها می باشد.

ارت الکترونیکی مدل تکفاز

ارت الکترونیکی سه فاز

این مدل در آمپراژهای مصرفی 32 آمپر سه فاز تا 250 آمپر سه فاز تولید می شود و در دو رده LEVEL1 (قطعات اروپایی و LEVEL2(قطعات آسیایی) عرضه می گردد. این مدل بیشتر جهت تجهیز و حفاظت از یک سالن ورزشی و تمام تجهیزات واقع در آن کاربرد دارد. این مدل نیز مانند مدل های دیگر ارت الکترونیکی ورزشکاران را از برق گرفتگی و سیستمهای ورزشی برقی را از سوختگی حفاظت می نماید و علاوه بر بهبود بهره وری،  باعث افزایش عمر مفید دستگاه ها می شود.

سخن پایانی

در یک سالن ورزشی حفاظت در مقابل مشکلات و خطاهای برقی از دو جهت حائز اهمیت است:

  • اولین و مهمترین آن، حفاظت از اشخاص و ورزشکاران در سالن ورزشی است، هر دستگاه برقی مانند تردمیل و دوچرخه برقی که در سالن ورزشی قرار دارد، می تواند باعث برق گرفتگی اشخاص شود، برق گرفتگی یا خفیف است که دلیل آن ولتاژهای القایی و الکتریسیته ساکن بر روی بدنه دستگاه ورزشی است که باعث گزش و در نهایت احساس ناخوشایند در ورزشکار می شود. از طرفی و در صورتیکه برق به دلیل خرابی عایق و یا هر دلیل دیگری به بدنه دستگاه نشت کند، می تواند باعث برق گرفتگی های شدیدی شود که می تواند باعث فلج، بی حسی شده و در برخی مواقع جان ورزشکار را به خطر بیاندازد.
  • دومین مورد سوختگی قطعات و بردهای الکترونیکی دستگاه برقی است، قیمت این تجهیزات گران و تعمیرات آنها نیز هزینه بر است، در نتیجه حفاظت و علاج واقعه قبل از وقوع بهترین راه حل است. به این معنا که بهتر است تا آنجا که امکان دارد حفاظت از این تجهیزات را بیشتر نماییم تا از آسیب به آنها جلوگیری نماییم.

ارت الکترونیکی

ارت الکترونیکی کنزا صنعت، سیستمی حفاظت مرکزی است که همزمان علاوه بر حفاظت از برق گرفتگی و شوک الکتریکی اشخاص، به روشی منحصر بفرد از تجهیزات و دستگاه های برقی، خصوصا سیستم های حساس الکترونیکی و کامپیوتری حفاظت نموده و علاو بر جلوگیری از آسیب به آنها، بهره وری آنها را افزایش می دهد. شایان ذکر است که سیستم ارت الکترونیکی یک اختراع است و کلیه امتیازات بهره برداری و تولید آن به نام شرکت کنزا صنعت الموت می باشد. با استفاده از دستگاه ارت کنزا صنعت می توانید براحتی حفاظت و ارت دستگاه ورزشی را تضمین نمایید و از اشخاص در مقابل برق گرفتگی و از تجهیزات ورزشی در مقابل خطرات برق و آسیب به آنها حفاظت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.