ارتینگ چیست؟

 

ارتینگ چیست؟

ارتینگ چیست : وابستگی زندگی امروزی بشر به تجهیزات حساس و گران ‌قیمت الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی، همواره رو به افزایش است. شبکه‏ های IT و مخابراتی، تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات ابزاردقیق و آزمایشگاهی، سرورهای حساس بانکی، خودپردازها، ربات‏‌ها، ماشین‌های چاپ، دستگاه‌های CNC و بسیاری نمونه‏‌های دیگر، مثال‏‌هایی از تجهیزاتی می‏‌باشد .که عملکرد صحیح و بدون وقفه آن‌ها در زندگی امروزی، ضروری است.

یکی از راهکارهای حفاظت از این ‌گونه تجهیزات حساس، محافظت آن‌ها از طریق ارتینگ دقیق و مورد اطمینان می‏‌باشد. در حال حاضر زمین به عنوان نقطه صفر به خوبی این کار را انجام می‏‌دهد. از طرفی زمین خود در بسیاری مواقع منبع ولتاژهای ناخواسته و جریان‏‌های سرگردان می‌‏باشد. مثال ساده آن بروز صاعقه در فاصله دورتر و تأثیرات منفی آن بر چاه ارت محلی می‌‏باشد. حال درصورتی ‌که این چاه محلی متصل به شبکه جریان ضعیف باشد. باعث خلل در کار تجهیزات مربوطه، خرابی بیشتر از حد استاندارد و عمر کوتاه تجهیزات می‏‌گردد. امروزه اهداف ارتینگ گسترش پیداکرده و حفظ سلامت و ایمنی افراد و حفظ سلامت تجهیزات دیگر نمی‌‏تواند هدف باشد بلکه  پیش‌ فرض هر سیستم ارتینگ می‏‌باشد.

اهداف ارتینگ تجهیزات جریان ضعیف را می‏توان به موارد ذیل اطلاق نمود:

جلوگیری از آسیب ‌دیدگی در قطعات بکار رفته در تجهیزات.

ایجاد بالاترین ایمنی در حفظ ایزوله تجهیزات. ایزوله قطعات بکار رفته در تجهیزات در واقع مانند پوست انسان عمل می‏‌نماید و در صورت  بروز کوچک‌‌ترین آسیب، می‏تواند کار کرد کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهد.

بالا بردن عمر مفید تجهیزات.

بالا بردن دقت و سرعت عملکرد.

کاهش تأثیرات الکترومغناطیس.

جلوگیری از حلقه‏ های زمین.

امکان ایجاد تمامی این موارد در صورت مجهز بودن تجهیزات به سیستم ارت الکترونیکی محقق خواهد شد. طراحی این دستگاه حاصل هفت سال تلاش شبانه‏ روزی متخصصین شرکت کنزا صنعت الموت بوده و برای اولین بار در جهان ثبت اختراع و ارائه گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.