حفاظت از خطای زمین در ژنراتورها

حفاظت از خطای زمین در ژنراتورها : در یک ژنراتور کوچک، سیم خنثی سیم پیچ سه فاز(سر وسط ترانس ژنراتور) در داخل سیستم مصرف کننده به یک ترمینال مشخص متصل می ‏شود. بنابراین انتهای خنثی در دسترس نیست و محافظت در برابر خطای زمین با استفاده از طرح حفاظت زمین بالانس شده انجام می‏ شود.

این گونه طرحها، مشکلات فراوانی دارند که از آن جمله خطر ضربه ‏های خطای فاز به فاز است، مگرآنکه بطریقی آنرا با خطای زمین مرتبط نماییم.

 

طرح حفاظت از خطای زمین بالانس شده

در این طرح، ترانسفورماتور‏های جریان بر روی فاز نصب می‏ شوند. ثانویه آنها بموازات CT نصب شده روی هادی متصل به نقطه ستاره ژنراتور به زمین متصل می ‏شود و یک رله در سراسر ثانویه  CTها متصل می ‏شود.

این طرح محافظت در برابر خطای زمین در محدوده بین ژنراتور و CT ها را انجام می ‏دهد(ترانسفورماتور جریانی).

 این روش، حفاظت نسبتا کافی را جهت سیم پیچ استاتور در زمان خطای زمین ایجاد می نماید، ولی در زمان ایجاد خطای زمین از یک هادی فاز خارجی، محافظت خاصی انجام نمی ‏دهد.

طرح حفاظت از خطای زمین بالانس شده، به طرح حفاظت از “خطاهای محدود زمین” نیز معروف است. اینگونه حفاظت ها در ژنراتورهای بزرگ بعنوان یک طرح یا سیستم حفاظتی اضافی در نظر گرفته می ‏شود.

 

چگونگی عملکرد سیستم خطای زمین بالانس شده

زمانیکه ژنراتور در حالت عملیاتی عادی قرار دارد، مجموع جریان ‏های ثانویه ترانسفورماتور جریان، صفر است. همچنین در این حالت جریان ثانویه به نول صفر است. بنابراین رله حفاظتی خطایی را تشخیص نمی ‏دهد.

زمانیکه خطایی در محدوده زون حفاظتی اتفاق بیافتد، جریان خطا از اولیه ترانسفورماتور جریان، عبور می ‏کند و متناظر با آن جریان ثانویه بسمت رله حفاظتی حرکت می ‏کند و باعث تریپ می ‏شود و در نهایت رله و مدار حفاظتی واکنش نشان داده و حفاظت را انجام می ‏دهد.

هنگامیکه خطای زمین در خارج از محدوده حفاظتی(سمت راست ترانسفورماتور جریان) روی دهد، مجموع جریان‏های ژنراتور دقیقا برابر با نقطه خنثی ژنراتور(نول ژنراتور) خواهد بود، از این رو از رله حفاظتی جریانی عبور نمی‏کند و در نتیجه محافظتی انجام نمی‏دهد.

سیستم ارت الکترونیکی

ارت الکترونیکی دستگاهی حفاظتی است که توسط کارشناسان شرکت کنزا صنعت الموت اختراع، طراحی و تولید شده است.

دستگاه ارت الکترونیکی کنزا صنعت در خروجی ژنراتور و بصورت سری با تجهیزات مصرف کننده، نصب می شود و با ایجاد یک نقطه صفر، اشخاص و تجهیزات را در مقابل خطاهای تاثیر گذاری مانند اتصال فاز به بدنه، نشت برق به بدنه تجهیزات، ولتاژهای القایی، تغییرات ناگهانی ولتاژ، حفاظت می نماید.

سیستم ارت الکترونیکی شرکت کنزا صنعت، تاکنون جهت حفاظت از بسیاری از مصرف کننده هایی که از ژنراتور استفاده می نمایند، استفاده شده است و می تواند حفاظت مناسبی خصوصا در سیستم ها و ماشین های سیار مخابراتی و کامپیوتری که از ژنراتور استفاده می نمایند، انجام دهد.

انواع ارت الکترونیکی با کاربردهای مختلف در شرکت کنزا صنعت الموت طراحی و تولید می شود و با مشاوره با کارشناسان شرکت کنزا صنعت، می توانید انتخاب مناسبی جهت حفاظت بیشتر از تجهیزات و سیستمهای حساس، داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.