نماد سایت کنزا صنعت الموت

آرک فلش

 

آرک فلش هر ساله باعث آسیب ها و خسارت ‏های جانی و مالی بسیای می‏ شود، آرک فلش خود بنوعی شبیه به انفجار است و از طرفی می ‏تواند باعث انفجارهای مهیب یا آتش سوزی شود، در برخی موارد امکان جلوگیری از آرک فلش یا مدار حفاظت کننده ای که بتواند از وقوع آن جلوگیری نماید، وجود ندارد و تنها راه حفاظت از آن در محل‏ ها یا تجهیزاتی که ریسک آرک فلش در آن بالا است،  این است که جهت جلوگیری از آسیب به اشخاص و کارشناسان، آنها را مجهز به لباسهای مخصوص حفاظت در مقابل آرک فلش نماییم.

تعریف

آرک فلش “آزاد شدن ناگهانی انرژی الکتریکی از طریق هوا مابین دو هادی” می باشد، بطوریکه این تبادل ناگهانی انرژی الکتریکی از هادی با سطح ولتاژ بالاتر به هادی با سطح ولتاژ پایین تر، صورت پذیرد، آرک فلش می ‏تواند باعث انفجار در تجهیزات الکتریکی گردد و یا مانند یک گلوله آتشین پلاسما با دمای 35000 درجه فارنهایت رها شود، جهت درک میزان خطر کافی است بدانیم که دمای سطح خورشید در حدود 9000 درجه فارنهایت است.

این دمای شدید باعث گرم شدن هوای اطراف و فشارهای شدید می‏ شود و نتیجه آن ایجاد قوس‏های الکتریکی خطرناک است. فشار الکتریکی و گرمای شدید آنقدر بالا است که بتواند هادی پایدار و جامد مس را به راحتی تبخیر نماید. آرک فلش می ‏تواند باعث آتش‏سوزی و انتشار نور شدید شود و یا جامدهایی مانند قطعات هادی ‏ها را مانند ترکش به اطراف پرتاب نماید.

خطرات و اثرات آرک فلش در شبکه الکتریکی HV

هنگامیکه آرک فلش اتفاق بیافتد، علاوه بر تاثیرات مخرب بر روی تجهیزات، می‏ تواند اشخاص را در معرض خطر سطح انرژی بالای ایجاد شده، قرار دهد که باعث سوختگی های شدید یا حتی مرگ خواهد شد.

بررسی یکی از حوادث آرک فلش

در شب 27 دسامبر سال 2018، یک آرک فلش حاصل از بروز مشکل در یکی از پست‏های برق کان ادیسون در آسنوریا، آسمان شهر نیویورک را بطور موقت به رنگ آبی درخشان درآورد. گزارش‏های حاصل از بررسی دلیل آنرا انفجار یک ترانسفورماتور بزرگ اعلام کردند، قدرت و صدای انفجار و آرک فلش حاصل از آن آقدر شدید بود که ساکنان شهر از ترس حمله بیگانگان به خیابان‏ها آمده و فرار می‏کردند.

کان ادیسون پس از بررسی اعلام کرد که این حادثه خاص، بدلیل از کار افتادن یک خازن کوپلینگ 1380000 ولت و انفجار آن بوده است که در نهایت باعث ایجاد قوس الکتریکی شدید شده است. شدت قوس الکتریکی به حدی بوده است که باعث یونیزه شدن هوای اطراف شده و در نهایت باعث انتشار عظیم گرما و نور شده است.

در طول آرک فاش درجه حرارت می‏تواند به بیشتر از 35000ºF برسد، در نتیجه یونیزه شدن هوا باعث انتشار نور آبی می شود، این گرمای ایجاد شده در لحظه وقوع،  از گرمای خورشید نیز بیشتر است.

این حادثه در منهتن و نیوجرسی نیز قابل مشاهده بود، برخی از فرودگاه‏ ها و بیمارستان‏ ها اعلام کردند که سیستم های الکتریکی و تجهیزات بیمارستانی آنها بدلیل اختلال شدید شبکه برقرسانی، بصورت خودکار به سیستم پشتیبان و ژنراتور سوییچ کرده‏ اند. اختلال شدید و نویزهای حاصل از آن، باعث خارج شدن چند قطار از مسیر خط ریل شد و برخی از فرودگاه‏ها با توجه به اختلال در سیستمهای ناوبری، مجبور به توقف پروازها شده‏ اند.

خروج از نسخه موبایل