سیستم حفاظتی ارت الکترونیکی

سیستم حفاظتی ارت الکترونیکی یک مدل سیستم اتصال به زمین است که با کمک یک اتصال زمین ساده، سیستم ارت مناسب جهت حفاظت از سیستم‌های جریان ضعیف الکتریکی ایجاد می‌‏نماید.

بخش‏‌های سیستم حفاظتی ارت الکترونیکی

بخش فرمان:

این مدار با عملکردی خاص و سرعت بالا نسبت به تصمیم گیری و حفاظت در مواقع خطر مانند،اتصال فاز به بدنه یا نشت فاز به بدنه اقدام می‌‏نماید. زمان قطع اولیه در حدود 60 میلی ثانیه است .که از این حیث ازکلیدهای حفاظتی موجود بسیار سریعتر و با اطمینان بالاتری عمل می‏‌نماید. قطع مصرف کننده بصورت کاملا سوییچینگ و الکترونیکی انجام می‏‌شود. و با کوچکترین فشار الکتریکی به قطعات داخلی تجهیزات الکتریکی و بخصوص قطعات حساس سیستم‌‏های الکترونیکی و کامپیوتری عمل قطع خروجی را انجام می‏‌دهد.

بخش تخلیه الکتریکی:

این بخش از قطعات پسیو با خاصیت اهمی و خازنی تشکیل شده است .و امپدانس الکتریکی آن با بدنه تجهیزات کمتر از 0.5 اهم می‌‏باشد. در نتیجه هر گونه ولتاژ و جریان ناخواسته برروی بدنه تجهیزات ، به ‌سمت مدار تخلیه حرکت خواهد کرد. مدار تخلیه در صورت نیاز از زمین لوکال کمک خواهد گرفت .

بخش همبندی:

این بخش مصرف کننده راملزم به اجرای تمامی هم‌بندی‏‌های مورد نیاز بر اساس استانداردهای صنعت ارت می‌‏نماید. با توجه به اینکه شبکه برق ایران بر اساس سیستم زمین TN پایه‏‌گذاری شده است، هم‌بندی‏‌های مورد نیاز بر اساس سیستم زمین TNC-S و TNC الزامی است.

  این هم‌‏بندی دو بخش دارد:
  • اتصال فیزیکی(سیم) بدنه تمامی مصرف کننده‌‏های الکتریکی موجود در شبکه مصرف مربوطه به هادی ارت اصلی
  • هم‌بندی بدنه ساختمان و نول و چاه‏‌های ارت در تابلو اصلی.

بخش اتصال به زمین:

این بخش وظیفه اتصال سیستم ارت الکترونیکی  با زمین لوکال را انجام می‌‏دهد. و وظیفه آن هم پتانسیل سازی سیستم ارت الکترونیکی با زمین لوکال و هادی PE است. زمین لوکال می‌‏تواند چاه ارت، راد، بدنه و فنداسیون ساختمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.