سرکوبگر اضافه ولتاژ KSA-SS

در محیط هایی که سطح اختلالات الکترومغناطیسی بسیار زیاد است(بالاتر از حد اعلام شده در استاندارد) محافظت بیشتر در برابر اختلالات الکتریکی و الکترومغناطیسی لازم و ضروری است.

اختلال های الکتریکی از منابع مختلف ایجاد می شوند. و می ‏توانند با کوپلینگ القایی یا خازنی به کابل‏ ها و سیم های منابع، انتقال یابند. همچنین بر روی کابل‏ های سیگنالینگ و ارت و تجهیزات مبتنی بر PLC نیز اختلال شدید ایجاد می ‏کنند. تداخل ولتاژها بویژه هنگام قطع جریان در مدارات القایی و سلفی نگران ‏کننده است. گاهی قطع و وصل یا سوییچینگ سیستم ‏های جریان ضعیف با ولتاژ و جریان بالا، باعث ایجاد اختلالات زیاد در خروجی و حتی آسیب سخت ‏افزاری به آنها می ‏شود.

از طرفی در تابلوهای برق نیز بدلیل عملکرد بریکرها، کنتاکتورها و سیستم‏ های قطع و وصل کننده، ولتاژهای گذرای بزرگی ایجاد می‏ شود.

سرکوبگرهای اضافه ولتاژ گذرا مدل KSA-SS ، جهت کنترل و از بین بردن اضافه ولتاژهای لحظه ‏ای کاربرد دارند.

قطعاتی مانند کویل کنتاکتورها و رله ‏ها بدلیل عملکرد سوییچینگی که دارند همواره در حال تولید میدان ‏های مغناطیسی و اضافه ولتاژهای لحظه‏ ای هستند. که علاوه براینکه به خودشان آسیبب می ‏زنند، از طریق کابل ها و سیم ها به تجهیزات دیگر منتقل شده. و در عملکرد آنها نیز اختلال بوجود می‏ آورند.

بدون استفاده از “سرکوبگر اضافه ولتاژ” موج ‏های اضافه ولتاژ به چندین برابر ولتاژ کویل‏ها و سیم ‏پیچ‏ ها رسیده و در کل شبکه الکتریکی منتشرمی ‏شون.د و مشکلاتی نظیر آسیب به قطعات، خرابی عایق و اختلال در عملکرد سیستم های کنترلی و اندازه ‏گیری بوجود می ‏آورند.

استفاده از “سرکوبگر اضافه ولتاژ گذرا” علاوه بر کاهش اینگونه مشکلات، باعث افزایش عمر کنتاکتورها، سیستم‏ های کنترلی و سیستم های سوییچینگ می‏ شود. در شکل زیر عملکرد یک نمونه سرکوبگر اضافه ولتاژ نشان داده شده است

انواع سرکوبگر اضافه ولتاژ

  • دیودی.
  • جهت استفاده در کویل‏های DC.
  • این مدل با ایجاد چرخش مجدد ولتاژ در کویل، انرژی ایجاد شده را در داخل کویل از بین می‏ برد.
  • شکست جریان‏ های القایی DC، باعث تولید اضافه ولتاژهای خطرناک با قدرت چند کیلو ولت می‏ شود. و بنابراین استفاده از “محافظ اضافه ولتاژ و سرج” مناسب خواهد بود.
  • مقاومت/خازن
  • مقاومت با کنترل شارژ خازن و محدود کردن جریان هجومی سیم پیچ، از آسیب جلوگیری می ‏نماید. خازن جهت کنترل ولتاژ پیک استفاده می‎‏شود.
  • کاربرد در سیستمهای AC

  • وریستور
  • وریستور، اضافه ولتاژ ناشی از جریان تخلیه القایی سیم ‏پیچ‏ ها را محدود می نماید.
  • حداکثر کاهش اضافه ولتاژ گذرا.
  • کاربرد در انواع سیستم های AC و DC.

بطور کلی استفاده از سرکوبگرهای اضافه ولتاژ و سرج پروتکشن ها باعث افزایش عمر مفید دستگاه‏ های برقی به ویژه سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری و همچنین انواع کنتاکتورها و رله ‏ها می ‏شود. و اختلالات ولتاژی و جریانی را کاهش می‏ دهند.

جهت اطمینان بیشتر و عملکرد صحیح ‏تر، بهتر است سرکوبگرهای اضافه ولتاژ را در نزدیکترین فاصله نسبت به مصرف کننده نصب نماییم .و برای هر دستگاه یا سیستم، یک سرکوبگر اضافه ولتاژ گذرا استفاده گردد.

کابردهای “سرکوبگر اضافه ولتاژ گذرا مدل KSA-SS:

اضافه ولتاژهای گذار و لحظه ای، موج های لحظه ای برق هستند که مهمترین مشخصه آنها، قدرت زیاد در زمان بسیار کم است. با توجه به این خصوصیت می توان اذعان داشت که بیشترین خطر در سیستمهای حساس کامپیوتری و الکترونیکی می باشد. در نتیجه مهمترین کابردهای آنها را می توان حفاظت از مدارهای الکترونیکی و قطعات سازنده آنها، دانست.

کامپیوترها، سیستم های پزشکی، تجهیزات حساس آزمایشگاهی، دستگاه های گیمینگ، سرورهای شبکه، خودپردازهای بانکی، سیستمهای مخابراتی، دستگاه های چاپ، سیستمهای سی ان سی و درایوهای از مهمترین کاربردهای محافظ های “سرکوبگر اضافه ولتاژ ” می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.