نماد سایت کنزا صنعت الموت

کاربرد ارت الکترونیکی در تجهیزات سیار نظامی

کاربرد ارت الکترونیکی در تجهیزات سیار نظامی

کاربرد ارت الکترونیکی در تجهیزات سیار نظامی

حوزه نظامی شرایط کاری خاص خود را دارد، سیستم‏ها و تجهیزات نظامی از چند جهت اهمیت دارند و عملکرد آنها با سیستمهای دیگر تقاوت های زیادی  دارند. برخی از این موارد را می‎‏توان به شرح ذیل بیان داشت:

شرایط از هر نظر در تجهیزات نظامی خاص و تعیین کننده است و شاید بتوان گفت سیستمهای نظامی پیشرفته ‏ترین و حساس ترین صنایع جهان می ‏باشند. همواره در حال جابجایی هستند، در رطوبت بالا به کار گرفته می ‏شوند و سپس به کویر می‏روند، روزی در ارتفاع هستند و روز دیگر کنار دریا. تمامی این شرایط باعث شده است که صنعت نظامی یکی از پیچیده ترین صنایع دنیا باشد. این شرایط غیر از شرایط اصلی است، ارتباط مستقیم با مواد انفجاری، نیاز به اندازه گیری و محاسبات دقیق و لحظه ای و تصمیم گیری نهایی و بسیاری موارد دیگر باعث شده است که صنایع و تجهیزات نظامی و همچنین اشخاصی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، خاص و برگزیده باشند.

 

عملکرد اتصال زمین در سیستمهای نظامی

اتصال زمین  در سیستمهای نظامی نقشی تعیین کننده دارد، سیستمهای نظامی را به دو دسته کلی تقسیم می نماییم، هر یک از این دو دسته خود به زیر مجموعه های بسیاری تقسیم بندی می‏شود، ولی بطور کلی ما دو گروه سیستم نظامی داریم:

 

تجهیزات نظامی ساکن:

سیستمها و تجهیزاتی هستند که در یک نقطه ساکن بوده و نیاز به جابجایی در آنها بسیار کم است و یا وجود ندارد، مانند ساختمان های نظامی، پادگان های نظامی، آزمایشگاه ها و … این گروه از سیستم های نظامی معمولا در یک محل ساکن هستند ولی آن نقطه حتما داخل شهر و یا اطراف شهر نمی باشد، ممکن است در دل کویر باشد و یا بر فراز کوه های صعب العبور، هر یک از این مکانهای شرایط خاص خود دارد، چه از نظر رطوبت و شرایط آب و هوایی ، هوای سرد و یا گرم، خشک یا شرجی. هر یک از این شرایط باعث می شود که که حفاظت و ارتینگ از یک نقطه با نقطه دیگر تفاوت هایی ایجاد نماید.

تجهیزات نظامی سیار:

سیستمها و تجهیزات نظامی سیار همانگونه که از نامشان مشخص است، همواره در حال جابجایی از نقطه ای به نقطه ای دیگرهستند،شرایط آنها همواره در حال تغییر است. بسیاری از ماشینهای نظامی مجهز به دیزل ژنراتور جهت تامین برق تجهیزات هستند، شرایط و کیفیت برق دیزل ژنراتور نیز همواره در حال تغییر است، یکی از مهمترین مشکلات در ماشینهای سیار نظامی، بحث حفاظت و ارتینگ است، چاه ارت یا میله راد را نمی توان از نقطه ای به نقطه ای دیگر حمل نمود، از طرفی زمان در این صنعت بسیار تعیین کننده است، چه میزان زمان نیاز است که سیستم ارتینگ مناسب با امپدانس الکتریکی پایین با زمین ایجاد شود؟ از طرفی جابجایی های پی در پی کار را سخت تر می کند.

سیستمی را به شما معرفی می نماییم که با استفاده از یک میله راد و اتصالی ساده به زمین ، حفاظت و ارتینگ مناسب جهت حفاظت از برقگرفتگی و عملکرد صحیح سیستمهای نظامی را بوجود آورد، با استفاده از این سیستم در هنگام حرکت نیز تخلیه الکتریکی بدنه و ایجاد نقطه رفرنس ثابت و بدون تغییر را خواهیم داشت و حفاظت در مقابل خطاها و خطراتی نظیر اتصال فاز به بدنه، نشتی جریان به بدنه، تغییر در کیفیت برق ژنراتور، حفاظت از برقگرفتگی، فیلتر نویزهای الکتریکی و الکترومغناطیسی در ماشین سیار مجهز به ژنراتور امکان پذیر است. با استفاده از سیستم ارت الکترونیکی کنزا صنعت بهره وری سیستم ها و تجهیزات بالا رفته، عملکرد بهتری خواهند داشت و اشخاص در مقابل شوک های الکتریکی و برقگرفتگی حفاظت می شوند، از طرفی ارت الکترونیکی یک پکیج حفاظتی خاص و هماهنگ را در اختیار می گذارد ، این سیستم حفاظتی بصورت سری با تجهیزات قرار می گیرد، مدیریت برق تجهیزات را بر عهده می گیرد و با فیلتر و حفاظت قبل از ورود برق به تجهیزات،  آمار خسارت و آسیب به تجهیزات به دلایل خطاهای الکتریکی  را بصورت چشمگیر، کاهش می دهد. همچنین با فیلتر نویزهای الکتریکی از اختلال در سیستمهای حساس جلوگیری می نماید.

 

زمین در سیستمهای سیار

اتصال به زمین در ماشینهای سیار نظامی  که تغذیه آنها از دیزل ژنراتور  تامین می‏شود فقط می‏تواند وظیفه تخلیه الکتریسیته ساکن و صاعقه را انجام دهد، مشکلاتی مانند اتصال بدنه، نشتی جریان، القاء الکتریکی، القاء الکترومغناطیسی، نویزهای فرکانسی و مانند اینها امکان تخلیه یا هم پتانسیل سازی مناسب را ندارند، کارشناسان حوزه نظامی قطعا مشکلاتی فراوانی  در بسیاری از ماشین‏های سیار نظامی مجهز به دیزل ژنراتور را لمس نموده اند، مشکلاتی مانند شوک الکتریکی به اشخاص یا نویزهای الکتریکی ، القاء الکتریکی و نشتی جریان از آن جمله هستند.اینگونه موارد از یک طرف باعث بروز مشکل جهت اشخاص و کارشناسان مستقر در داخل ماشین می‏ شود و از طرف دیگر باعث عدم عملکرد صحیح در سیستم و تجهیزات  می‏شود و در برخی موارد می تواند باعث آسیب و خسارت های فیزیکی شود، در بسیاری موارد جایگزینی تجهیزات و قطعات خسارت دیده، غیرممکن یا زمانبر است و از سوی دیگر بار مالی بسیاری را بهمراه دارد

مشکلات اتصال زمین در سیستمهای سیار

مشکلات اتصال زمین در سیستمهای سیار

کاربرد ارت الکترونیکی در تجهیزات سیار نظامی

کاربرد ارت الکترونیکی در ماشین‏های سیار

ارت الکترونیکی دستگاهی حفاظتی است که با استفاده از یک اتصال زمین ساده، گراند دقیق جهت سیستمها و تجهیزات حساس الکترونیکی، مخابراتی، کامپیوتری و ابزاردقیق را فراهم می آورد.  شرکت کنزا صنعت الموت مخترع و تنها تولید کننده انواع سیستم ارت الکترونیکی، مدلی خاص از ارت الکترونیکی را طراحی و تولید کرده است که جهت ماشین های سیار خصوصا سیستم های حساس نظامی کاربرد دارد. این مدل از سیستم ارت الکترونیکی در زمانی که ماشین ساکن است با استفاده از یک میله راد و هنگامیکه که ماشین در حالا حرکت است با استفاده از همان زنجیر که به ماشین متصل است، امکان حفاظت در مقابل انواع خطاهای الکتریکی که در یک ماشین سیار مجهز به دیزل ژنراتور  اتفاق می افتد، را ایجاد می نماید، از جمله این حفاظت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جایگاه ارت الکترونیکی در ماشین سیار

سیستم ارت الکترونیکی با مصرف کننده ها و تجهیزات ماشین سیار بصورت سری متصل می شود، در واقع ارت الکترونیکی بین ژنراتور و تجهیزات قرار می گیرد و ابتدا برق تولید شده توسط مولد الکتریکی،  وارد سیستم ارت الکترونیکی شده و سپس از ارت الکترونیکی به تجهیزات کابل کشی می گردد، در نتیجه نیاز است در ابتدا مشخص شود که شبکه برق مصرف کننده سه فاز است یا تکفاز و در قدم بعدی میزان حداکثر جریان مصرفی یا میزان حداکثر توان مصرفی مشخص شود، با مشخص شدن این دو مورد ، مدل ارت الکترونیکی مشخص می گردد. در واقع ارت الکترونیکی با مصرف کنندهای الکتریکی و تجهیزات و از طرف دیگر با مولد الکتریکی یا ژنراتور تولید برق، مدار بسته ای تشکیل می دهد و در این مدار از اشخاص و تجهیزات در مقابل خطاهای الکتریکی حفاظت می نماید.

چگونگی عملکرد ارت الکترونیکی

بطور کلی سیستم ارت الکترونیکی را می توان به سه بخش تقسیم بندی نمود:

مدار فرمان در واقع مغز اصلی سیستم ارت الکترونیکی می باشد، وظایف اصلی  این بخش را می توان بصورت زیر عنوان نمود:

در یک شبکه برق سالم همواره میزان ولتاژ فاز به بدنه تجهیزات نزدیک به میزان ولتاژ فاز و نول می باشد و در صورتیکه این دو مقدار تفاوت زیادی با هم داشته باشند، احتمالا خطایی در سیستم برق اتفاق افتاده است و یا سیستم ارتینگ کار خود را بدرستی انجام نمی دهد. مدار کنترل ارت الکترونیکی مقادیر را کنترل می نماید و در صورتیکه خطایی رخ داده باشد که امکان آسیب به جان اشخاص و یا امکان خسارت به تجهیزات وجود داشته باشد، دستور حفاظت صادر می نماید.

سیستم ارت الکترونیکی مجهز به یک مدار امپدانسی می باشد که نقطه رفرنس سیستم ارت الکترونیکی محسوب می شود، مدار فرمان همواره در حال کنترل ولتاژ نقطه رفرنس سیستم ارت الکترونیکی و نول می باشد، بر اساس نوع و میزان اختلاف ولتاژ بین این دو نقطه نسبت به تخلیه الکتریکی یا قطع خروجی و به اصطلاح حفاظت از برقگرفتگی اشخاص اقدام می نماید

بعنوان مثال ممکن است اختلاف ولتاژ بین مدار امپدانسی ارت الکترونیکی و نول 400 ولت باشد ولی از نوع القا الکتریکی باشد و حامل جریان بالایی نباشد، در اینصورت مدار فرمان و کنترل مرکزی سیستم ارت الکترونیکی، آنرا تشخیص داده و نسبت به تخلیه آن فرمان می دهد ولی از طرفی ممکن است که اختلاف ولتاژ بین نقطه رفرنس و نول 50 ولت و از نوع متناوب باشد، یعنی بدلیل مشکلاتی مانند نشت مستقیم یا غیر مستقیم فاز به بدنه بوجود آمده باشد، در اینصورت مدار کنترل، فرمان قطع خروجی را می دهد چراکه این میزان اختلاف ولتاژ  می تواند تهدیدی جهت جان اشخاص باشد و یا باعث خسارت به تجهیزات و قطعات شود.

 

عملکرد دیگر مدار فرمان، کنترل ولتاژ ورودی فاز و نول ژنراتور است، اضافه ولتاژهای گذرا همواره یکی از دلایلی هستند که باعث آسیب به تجهیزات می شوند، اضافه ولتاژها بدلیل خطاهایی مانند اتصال بدنه، اتصال کوتاه ، قطع سیمها و کابلها، مشکل در ژنراتور و مولد برق یا مشکل در یکی از تجهیزات مصرف کننده ایجاد می شوند، از طرفی اضافه ولتاژهای لحظه ای ممکن است منشا خارجی داشته باشند مانند برخورد صاعقه و  تاثیرات مخرب آن.

سیستم ارت الکترونیکی اضافه ولتاژ  ناگهانی را کنترل و فیلتر نموده  و از ورود یا تاثیر آن بر تجهیزات جلوگیری می نماید، شایان ذکر است که حفاظت از اضافه ولتاژ در ارت الکترونیکی ارتباطی با عملکرد دستگاه هایی مانند استابلایزر یا UPS ندارد به این معنی که این مدل دستگاه ها ولتاژ عادی خط را بر روی مقدار تعیین شده مثلا 220 ولت تثبیت می نمایند، در واقع ولتاژ تولید شده مولد الکتریکی ممکن است مقداری در حدود 250 ولت داشته باشد و استابلایزر آنرا بر روی 220 ولت تثبیت می نماید در حالیکه اضافه ولتاژها مقادیری بیش از این ولتاژ را دارند و ممکن است تا چندین کیلو ولت نیز برسند و به دلیل خطایی در تجهیزات یا شبکه برق، بوجود آمده اند و مهمترین خصوصیت آنها ولتاژ بسیار بالا در زمان کم است.

 

مدار فرمان ارت الکترونیکی از طریق بررسی ولتاژ بین نول و فاز و ولتاژ بین نول و بدنه با نقطه رفرنس و مدار امپدانسی ، اتصال یا قطع نول را کنترل می نماید، همانطور که می دانیم قطع نول یکی از مهمترین خطاهایی است که ممکن است ایجاد شود، این خطا باعث شناور شدن نول و بروز اختلاف ولتاژهای خطرناک می شود، البته احتمال بروز این خطا کم است ولی در هر صورت ممکن است بوجود بیاید و اگر این خطا رخ دهد اشخاص در معرض ولتاژهای خطرناک قرار می گیرند و خسارت به تجهیزات حتمی است. مدار فرمان و کنترل سیستم ارت الکترونیکی، خطای شناور شدن نول را تشخیص داده و به سرعت خروجی را قطع و از آسیب به اشخاص و تجهیزات جلوگیری می نماید.

 

سیستم ارت الکترونیکی مجهز به مدار خاصی است که مهمترین وظیفه آن، ایجاد نقطه رفرنس بین بدنه تجهیزات مصرف کننده برق و نقطه خنثی ژنراتور است، این مدار متشکل از قطعات پسیو است و بطور کلی از دو بخش تشکیل شده است

توضیح: مراحل ذخیره و مصرف در مدار امپدانسی بصورت همزمان و در کسری از ثانیه انجام می شود.

هماننطور که اشاره شد سیستم ارت الکترونیکی کنزا صنعت بصورت سری با تجهیزات قرار می گیرد، بخش مدار قدرت در واقع ورودی و خروجی سیستم ارت الکترونیکی است ، بعنوان مثال تغذیه ورودی سیستم ارت الکترونیکی از دیزل ژنراتور تامین می شود و تغذیه تجهیزات و مصرف کننده ها از بخش خروجی مدار قدرت ، تامین می شود.

ارت الکترونیکی مدل HGHS-I

این مدل وابستگی کمتری به زمین دارد و کارشناسان شرکت کنزا صنعت آنرا جهت استفاده در صنایع و ماشینهای متحرک و استفاده در شرایط سخت که امکان ایجاد زمین مناسب وجود ندارد و یا هزینه بالایی دارد، طراحی نموده اند، مهمترین خصوصیت های این مدل نسبت به مدل های دیگر سیستم ارت الکترونیکی را می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

 

خروج از نسخه موبایل